Media

Dziewięćsił – Festiwal Beskidów i Śląska Cieszyńskiego

Województwo śląskie charakteryzuje się zróżnicowaną atrakcyjnością turystyczną oraz licznymi walorami umożliwiającymi rozwój konkurencyjnej oferty turystycznej. Na południu mamy turystykę górską, na zachodzie dominuje turystyka kajakowa i rowerowa, północ to Jura Krakowsko-Częstochowska a centralna część województwa to przede wszystkim turystyka industrialna. Efektywnemu wykorzystaniu tak zróżnicowanego potencjału turystycznemu regionu służy kreowanie i rozwój marek terytorialnych, które wyróżniają się lokalną cechą produktów turystycznych, charakteryzującą dany obszar na tle całego regionu. Na terenie województwa śląskiego mamy 5 marek terytorialnych: na południu Beskidy i Śląsk Cieszyński na północy Jura Krakowsko-Częstochowska, w części zachodniej Kraina Górnej Odry oraz środkowa część województwa czyli Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Wśród tych marek tych trzy posiadają już tytuł „Polska Marka Turystyczna”, tj. Beskidy, Śląsk Cieszyński i Jura Krakowsko-Częstochowska. Dowodzi to o skuteczności wybranej formy promocji i rozwoju województwa śląskiego.Wzorując się na – niekwestionowanym sukcesie Industriady – wydarzeniu, promującym jeden z flagowych produktów turystycznych województwa śląskiego czyli Szlaku Zabytków Techniki oraz Festiwalu Śląskie Smaki, postanowiono przygotować i współfinansować podobne wydarzenia promujące poszczególne marki terytorialne w województwie śląskim. W 2018 roku po raz pierwszy zorganizowano Juromanię czyli święto Jury Krakowsko-Częstochowskiej, które w 2021 roku zdobyło uznanie wśród turystów otrzymując Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej za najlepszy produktu turystyczny w Polsce.

Od 2021 roku organizowany jest Festiwal Górnej Odry promujący markę Kraina Górnej Odry. Wykorzystując dotychczasowe doświadczenia festiwal ten już w drugim roku powtórzył sukces Juromanii otrzymując również Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej za najlepszy produktu turystyczny w Polsce za 2022 rok, jak również drugi certyfikat internautów. Z kolei kluczowym wydarzeniem w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest święto marki terytorialnej, czyli wydarzenie o nazwie „Kierunek GZM”. Corocznie w każdym z tych wydarzeń uczestniczy łącznie ponad 200 tysięcy osób korzystając w większości z bezpłatnych atrakcji przygotowanych specjalnie z tej okazji. Taka forma promocji to nie tylko doskonała promocja poszczególnych atrakcji turystycznych regionu ale i całego Województwa Śląskiego.

Na mapie wydarzeń turystycznych festiwali brakowało już tylko święta dedykowanego Beskidom i Śląskowi Cieszyńskiemu. W 2022 roku opracowano więc koncepcję marketingową wspólnego festiwalu, który promować będzie zarówno walory przyrodnicze południowej części województwa jak również bogate dziedzictwo kulturowe. Koncepcję festiwalu oparto na dziewięciu siłach inspirowanych opowieścią o górskiej roślinie dziewięćsił. Dawno temu Górale opowiadali, że dziewięćsił kryje w sobie dziewięć mocy, które przekazują człowiekowi dziewięć sił. A te siły są dziewięć razy lepsze niż moce pochodzące od innych roślin. Kto napotkał na swej drodze dziewięćsił miał żyć w zdrowiu długie lata.

Mamy więc:

  • siłę miejsca pokazującą najciekawsze zakątki południowej części naszego region
  • siłę tradycji ukazującą dziedzictwo kulturowe Śląska Cieszyńskiego i beskidzkich Górali
  • siłę natury ukazujące piękno przyrody, szlaków górskich,
  • siłę historii sięgającą wielowiekowej tradycji Śląska Cieszyńskiego i kultury Wołoskiej
  • siłę smaku pachnącą regionalną kuchnią i tradycyjnymi lokalnymi produktami
  • siłę ducha przedstawiającą dorobek, charyzmę i obyczaje mieszkańców Śląska Cieszyńskiego i beskidzkich Górali
  • siłę kultury wyrażoną muzyką, śpiewem, tańcem, strojem, obrzędami ludowymi oraz gwarą
  • siłę źródeł dających początek górskim potokom, strumieniom i rzekom.
  • siłę ruchu dla wszystkich spragnionych aktywnego wypoczynku na wspaniałych górskich szlakach pieszych i rowerowych.

W oparciu o tak wybrane siły, Dziewięćsił Festiwal Beskidów i Śląska Cieszyńskiego promować będzie całe bogactwo turystyczne i kulturowe regionu.

Już 26 maja po raz pierwszy rozpoczniemy to wyjątkowe wydarzenie, jakiego jeszcze w Beskidach i na Śląsku Cieszyńskim nie widziano przez 3 dni od 26 do 28 maja w dziewięciu lokalizacjach: Bielsko-Biała, Brenna, Cieszyn, Cięcina, Istebna, Szczyrk, Ustroń, Wisła i Żywiec przygotowano:
– występy kapel góralskich, folkowych i popowych wykonawców
– spotkania z podróżnikami,
– pasterskie obrzędy,
– warsztaty artystyczne i gry terenowe
– animacje dla dzieci,
– degustacje i pokazy kuchni regionalnej,
– odkrywanie niepowtarzalnej historii regionu.
Łącznie ponad 80 różnego rodzaju atrakcji oraz blisko 30 koncertów.

Skip to content